ILMU EMAS

Tuesday, July 20, 2010


Tak semua orang akan faham bila kita sebut pasal ''emas'' dan ada juga yang memahami tapi tak tau mengira tentang emas, sama juga kan?
so...disini saya ingin mengajar sesiapa yg nak tau lebih detail tentang pelaburan emas yang berkesan dan tetang fizikal emas..saya bukan seorang OTAI ,tapi apa salahnya jika kita bagi ilmu secara percuma kat orang lain walau pun ilmu didada tak sehebat OTAI emas.

Ramai yang saya jumpa ada yang tak tau langsung tentang emas bila kita berjumpa kita yang pening nak bagi penerangan,tapi saya tetap gembira walau pun pening last-last dia orang dapat juga ilmu berguna yang saya bagi,kebayakan pertanyaan yang saya bnyak jumpa dari pada orang yang pernah saya ajar ialah tentang harga,dia orang masih confuse diatara harga worldwide dengan harga tempatan. Untuk pengetahuan anda harga emas ni terbahagi kepada dua:
1. Harga dunia (LBMA)
2. Harga penjual ( TOKEY BESAR)

HARGA DINIA (LBMA)
Maksud LBMA ialah ''London Bullion Market Association'', harga yang ditetapkan untuk world trading atau boleh didapati harga tersebut dalam kitco.com, harga yang tertera dalam kitco adalah mengikut per ounce. Kalau dimalaysia yang follow harga LBMA ialah seperti MKS, iaitu pengedar PAMP SUISSE dimalaysia

HARGA PENJUAL (TOKEY BESAR)
Harga ini adalah tertakluk kepada harga pasaran besar malaysia, seperti harga bank,harga pemborong,harga syarikat yang menjual emas dan harga penukang, diantara semua yang saya sebut tadi ialah harga semua tak sama,berbeza tapi tetap follow kepada harga world dalam turun atau kenainya harga emas. Untuk harga kedai lain pulak itu dah dikira harga open market penjual barang kemas, boleh anda dapati di fgjam.org.my

0 comments

Post a Comment